torsdag 1 september 2011

Vardag, viktigt att veta (som barn)

Redaktion:

Albin J

Anton B

Annie


Frågor att svara på:

Tänk och prata tillsammans igenom en typisk vardag. När använder du matematik under den dagen?

Tänk och prata tillsammans igenom en typisk helgdag. När använder du matematik under den dagen?

Det finns många tillfällen, det gäller bara att inse vilka som innehåller matematik, fast det är så vanliga saker man gör.

Prata med mig när ni suttit en stund och inte kommer på mera, så diskuterar vi vidare tillsammans.


5 kommentarer:

  1. Vardags matte: vi tycker att Minecraft är matte därför att man kombinerar olika saker för att få andra saker. Shopping: tex på gekås och HM mm. Klockan: när man ska till en kompis skola mm. The Sims. Man får pengar när man klipper gräset, städar huset mm. När man säljer bullar och jultidnigar mm. Historia: olika tidsåldrar och hur långt de är emellan dom.

    SvaraRadera
  2. Vanlig helgdag som barn: När man ska kolla på en film och se hur lång den är, och då måste man kunna klocka.
    planering.

    SvaraRadera
  3. Bra svarat på frågorna! Ni har ju börjat planera filmen redan. Så kanske ni kan börja filma idag? Hoppas det!

    SvaraRadera
  4. Vi har planerat våran film och är redo för att filma

    SvaraRadera
  5. Nu går vi över till Himelbacka skolan. Där vi träffar Anders och Linnéa, som ska besvara några frågor. Frågorna är :
    1. kan det vara lättare att lära sig matte genom att använda dator, vi ska fråga Anders och Linnéa vad dom tycker om det. jag tror att folk tycker det är bättre med matte på daton för att det fins bra matte sidor, jag håller med därför att matte boken är skit tråkig och då lär man sig inte så mycket.
    2. varför tror ni att man har blivit sämre på matte, jag tror att man är sämre på matte därför att vuxna betalar när man shoppar på gekås eller hemifrån, Jag tror att man blir sämre på matte för att barn inte kan vara tysta på matte lektioner !
    3. klockan är alltid bra att kunna ifall man ska komma i tid till nått, men alla barn kan inte den, vad tycker ni om det?, jag tycker inte alls att det e bra för att du kan man missa en lektion, jag håller inte alls med om det därför att jag gillar inte lektioner.
    4. Det är ju alltid bra att kunna klockan ifall man ska med bussen eller gå på bio.

    SvaraRadera